Zanzibar - Music of Celebration
International Music Collection
Δημοσιεύτηκε 7/6/2012 23:46
Από τη Διεθνή Μουσική Συλλογή (IMC) του αρχείου της Βρετανικής Εθνικής βιβλιοθήκης προέρχεται το CD των 64 λεπτών με μουσικές της γιορτής από την Ζανζιβάρη, με ένα ένθετο 14 σελίδων κείμενα και φωτογραφίες από την Janet Topp Fargion και παραγωγό τον Tony Engle. Δικαιολογημένα λοιπόν ο οργανισμός αυτός αυτοαποκαλείται «ζωντανό αρχείο» διαδίδοντας ενεργά τις μουσικές και τις πληροφορίες στις εκάστοτε κυκλοφορίες του. Το CD Zanzibar: Music of Celebration είναι η απόδειξη της αξίας της αποστολής του IMC. Η μουσική Taarab της Ζανζιβάρης προερχόμενη κυρίως από την Τανζανία και την Κένυα με επιρροές από την Υπό-Σαχάρια την Ανατολική και Νότια Αφρική καθώς και από την Μέση Ανατολή που περιλαμβάνεται σε αυτό το CD είναι ένα συναρπαστικό δειγματοληπτικό έργο της μουσικής αυτού του νησιού του Ινδικού Ωκεανού στα ανοιχτά των ακτών της Ανατολικής Αφρικής. Είναι η μουσική που παίζεται για διασκέδαση σε γάμους και άλλες εκδηλώσεις σχεδόν σε όλη την ακτή Σουαχίλι και σε αυτόν το δίσκο υπάρχουν τρείς τύποι Taarab που παίζονται στο νησί της Ζανζιβάρης και αυτά είναι:
- Η ορχηστρική Taarab η οποία παίχτηκε από μεγάλες ορχήστρες και είναι επηρεασμένη από τη Μέση Ανατολή και ιδιαίτερα από την Αιγυπτιακή μουσική
- Η Taarab των γυναικών που παίζονται σε γυναικεία club χορού έχει παρόμοια αισθητική με την ορχηστρική απλά παίζεται με λιγότερα όργανα
- Η Kidumbak που παίζεται από μικρά τοπικά γκρουπ και απεικονίζουν την πραγματική τοπική μουσική και τις χορευτικές επιρροές
Αν και δεν αναφέρεται ως ξεχωριστή Taarab στο CD περιλαμβάνεται η «Ινδική Taarab» που παίζεται από μέλη την Ινδικής κοινότητας της Ζανζιβάρης με αισθητές Ινδικές επιρροές. Τέλος περιλαμβάνονται και δύο επιλογές της Maulidi ένα είδος που συνδέεται με τη γιορτή για τη γέννηση του Μωάμεθ(αν και παίζεται και σε πολλές άλλες περιπτώσεις). Οι εισαγωγικές σημειώσεις εμπεριέχουν λιτές αλλά ουσιαστικές πληροφορίες για την ιστορία της Taarab και τις μουσικές/πολιτιστικές επιρροές για το κάθε κομμάτι ξεχωριστά. Έτσι η Taarab έχει διακρατικό χαρακτήρα από την άφιξη της στη Ζανζιβάρη κατά τον δέκατο ένατο αιώνα μέχρι και σήμερα όταν το νησί ήταν ακόμα ένα Σουλτανάτο του Ομάν και η Αιγυπτιακή μουσική έγινε δημοφιλής σε διάφορες εκδηλώσεις ψυχαγωγίας.
Συνολικά το ένθετο καταφέρνει να κάνει το πακέτο αυτό ελκυστικό ευχάριστο και συνάμα εκπαιδευτικό. Με σημειώσεις στο χέρι, ο ακροατής μπορεί να εκτιμήσει εύκολα την ποικιλομορφία των μουσικών αυτών εκτελέσεων και τη σύνδεση τους με τις εθνικές, θρησκευτικές και φυλετικές συνθέσεις που προέρχονται από τη κουλτούρα του μακρινού αυτού νησιού. Ηθικά και νομικά ζητήματα που σχετίζονται με τα πνευματικά δικαιώματα καθώς και η έλλειψη χρηματοδότησης δεν πρέπει να περιορίζουν το IMC να διασφαλίζει στους λάτρεις της μουσικής τον πλούτο του μουσικού του αρχείου διασπείροντας τον στο ευρύ κοινό.